tisdag 5 april 2011

Un om pe stradă scuipat pe mine.




I dag spottade en man jag mötte på gatan mig rakt i ansiktet. Jag blev så förvånad att jag inte sa någonting. Jag vände mig om och det gjorde han också och gav mig en arg blick. Jag var fortfarande så chockad att jag inte iddes fråga varför utan gick bara vidare. Jag visste ju för övrigt inte vad spotta heter på rumänska.

Febern håller på att släppa, den kanske till och med redan har släppt. Jag fick vårkänslor och tog på mig min nya fina finska påfågelklänning som jag köpte i kulturhuvudstaden Åbo härom veckan. Satt i solen på en uteservering och drack kaffe och jobbade. Sedan nybakade kringlor runt hörnet, en bukett hyacinter för att liva upp stämningen efter spottincidenten och nu en kanna jasminte, rumänskaövningar + italienare i bokaffären.


Vårtecken i Bukarest: 1. Mycket hångel på parkbänkarna. 2. Folk säljer blommor som uppenbarligen är plockade ur rabatter. 3. Gatuförsäljarna har börjat kränga solglasögon.

Dagens höjdpunkt: har blivit inbjuden till ett firande av den internationella romska dagen nu på fredag. Mă bucur.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar