måndag 4 april 2011

Bucureşti, Bucureşti



    Jag har feber. Huvudet är tungt av snor och rumänska konjuktiv. Ligger på rummet och läser om en engelsman som blir kär i Rumänien någongång på nittiotalet. Till en viss del kan jag känna igen mig - jag gillar ju också Rumänien - men han verkar också ha en hang-up på rumänska romska kvinnor och deras, enligt honom, "förhäxande ögon". Och på liar, österrikiska och ryska sådana.


    Dagens höjdpunkter: 1. Lapsangte i min favoritbokaffär. 2. Upptäckten av björklöv som har slagit ut. 3. Dagens rumänskalektion. Jag fattar inte var jag lagrar min rumänska när jag inte är i Rumänien, men den verkar finnas där på något bra ställe i hjärnan. Jag förvånas över hur mycket jag trots allt kan och bitarna faller mer och mer på plats. ( För övrigt talar min lärare med tungrots-r. De andra tycker att det är förvirrande. Jag tycker det är härligt. )


    Inga kommentarer:

    Skicka en kommentar